Wednesday, June 17, 2009

Adik-adikku..



"Apa cita-cita adik-adik semua?" tanya saya kepada adik-adik kumpulan saya.

"saya nak jadi askar" jawab Zubir.

"saya pulak nak jadi peguam" jawab Salsabil

"akak, cita-cita saya nak mati syahid la.." jawab Amzar

(Gambar hiasan)



hah!...terkedu dan menggigil saya mendengar penyataan adik amzar sebentar tadi...sungguh tidak saya sangka amzar akan berkata demikian. tapi hakikatnya, memang itulah harapan dia dan bila saya tnya cita-cita dalam bidang kerjaya, dia tak tahu pulak nak kerja apa bila besar nanti...

masyaAllah, sungguh mulia adik ni..masakan umurnya yang baru mencecah 10 tahun boleh berfikiran macamtu..malah, dia menegah pulak kawan2 dia supaya jangn jadi polis, rasuah banyak katanya! dan yang paling saya kagum denagn adik ni, dia boleh bercerita tentang virus H1N1 dan kaitkannya dengan sirah Nabi Noh semasa pelayarannya dengan bahtera..

bertuah sungguh ibubapa adik ni..betullah orang kata, didikan anak2 semasa usia muda ni adalah paling berkesan untuk mereka. ternyata memang adik ni mndapat pentarbiyah yang sempurna di rumah. bila saya compare dengan kawan-kawan sebayanya yang lain, memang jauh beza. bayangknlah, dia boleh tahu serba sedikit pasal isu semasa, politik dan sebagainya dalm usia 10 tahun berbanding kawan2nya yng lain.
itulah serba sedikit pengalamn dan pengjaran yang saya dapat semasa mnjadi fasilitator untuk program smart solat anjuran Biro wanita JKKK Kg Rantau Panjang pada hari sabtu, 13 Jun yang lepas. program yang berlansung selama sehari ini disertai oleh kanak-kanak sekolah rendah berumur 6 hingga 12 tahun.

diberi taklifat untuk mnjadi fasi bagi kumpulan adik2 lelaki ini memang sangt mencabar dan seronok bagi saya. kerenah mereka yang agak lasak dan agresif membuatkn saya terpaksa bercakap dengan suara yg kuat dan sedikit tegas dalm kelembutan..=)


dapatlah juga memahami serba sedikit tentang sikap dan perangai kanak-kanak lelaki ni. saya pun ada adik lelaki juga, jadi, senanglah saya untuk berinteraksi dengan lebih berkesan lepas ni bila berhadapan dengan lelaki.

moral value :
~ sentiasa tanamkan niat dalm diri kita untuk mati syahid kerana Allah.

~ didiklah bakal anak-anak kita dengan didikan yang sempurna sejak kecil lagi, bermula dengn didikan agama di rumah. dan sebenarnya, untuk mndapat anak2 yang soleh, ia seharusnya bermula sejak awal lagi iaitu ketika kita ingin memilih calon suami @ isteri..

~ sentiasa merapatkan ukhuwah dengan sahabat2..sebabnya bila saya jadi fasi ni, barulah boleh jumpa dan bersua muka denagn sahabat2 Nisa' yang sama2 buat kerja sebelum ni.

3 comments:

.:Ismi Farha:. said...

masya-Allah...
adik amzar..bagusnya..die.
alhamdulillah..
mdh2an cita-cita adk tcapai..amin.
Buat teman2 sekalian..
"perjuangan nie perlukan pengorbanan"
antara dua....MENANG atau SYAHID.. =)

pencinta ilmu said...

salam..ermm seronoknye syida cter pasal pgrm ni.huhu..kagum dgn smgt adik amzar ni..mndapt pendedahan awal..(^_^)

iman sayyidah said...

kalu ain nak tahu..adi ni ialah anak pakcik bustammi.hehe
mmg pun mantap!