Wednesday, January 28, 2009

Sokongan kepada Palestin selari tuntutan Al Quran

BANGI, 27 Jan (Hrkh) - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar berkata sokongan yang diberikan rakyat Malaysia kepada pejuangan rakyat Palestin merupakan sesuai dengan tuntuntan al-Quran dan hadith.



"Walaupun kita hanya memberi sokongan melalui derma dan sokongan moral melalui demostrasi, tetapi sokongan ini ertinya sangat besar kepada perjuangan mereka di kala 1500 orang penduduk telah dibunuh dengan kejam zionis." katanya.

Katanya orang Yahudi menganggap mereka adalah satu kaum yang terbaik serta layak untuk menghapuskan sesiapa sahaja jika tindakan mereka dihalang.

"Perjuangan Rakyat Hamas perlu disokongan kerana hak mereka telah dinafikan sehingga tanah air mereka telah dirampas dengan kejam.

Perjuangan ini adalah sesuai dengan saranan Quran dalam surah Al-Hujurat, yang menyebut bahawa semua manusia adalah sama melainkan yang bertaqwa kepada Allah" tegas beliau lagi.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Pelancaran 'Save Gaza' Peringkat Bandar Baru Bangi yang diadakan di Kompleks Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Majlis yang dihadir lebih kurang 500 orang itu, turut dihadiri oleh Pengerusi Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB), Ahli Majlis MPKj, Ust Shafie Ngah, Dr Zainal Rasyid wakil Aman Palestin.

Sementara itu, Pengerusi PPBBB, Dr. Tajul Ariffin Noordin berkata menyifatkan penubuhan Sektretriat 'Save Gaza' bertepatan bagi mengumpul dana sebanyak RM100,000 dalam tempoh tiga minggu bermula hari ini untuk disampaikan kepada rakyat Palestin melalui tabung Aman Palestin. Image

Dalam tempoh ini katanya, pelbagai program akan dilaksanakan seperti ceramah, forum, pertandingan dan lain-lain yang bertujuan memebri sokongan dan rasa tanggungjawab sesama Islam yang bencikan kezaliman.

"Kemuncak Program ini ialah pada 7 Februari yang akan diadakan di Kompleks Sukan MPKj di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi denag Solat Hajat Perdana, Pertunjukan Nasyid, Persembahan Puisi yang turut dipersembahkan oleh Adun sendiri dan penyerahan keseluruhan derma selama tiga minggu itu kepada Aman Palestin" katanya.

'Save Gaza merupakan majlis anjuran Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi (PPBBB) yang diketuai oleh Dr. Tajul Ariffin Noordin dengan kerjasama dari Aman Palestin, Mini Kabinet Dun Bangi, Masjid dan Surau sekitar Bandar Baru Bangi, Jaringan Siswazah Malaysia (Jasa), Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Majlis Perbandaran Kajang, Lembaga Zakat Selangor dan banyak lagi.

Majlis yang bertemakan 'Bersatu Selamatkan Gaza bertujuan mengumpulkan dana untuk disalurkan kepada rakyat Palestin yang ditindas melalui tabung berkenaan.

Ia juga turut diserikan dengan kehadiran artis nasyid Brothers yang menyanyikan lagu-lagu yang berkaitan dengan perjuangan Rakyat Palestin. - azm_

0 comments: