Thursday, January 1, 2009

Muhasabahku...

Malam tadi..saat ku sibuk melayari alam maya, yang menguji kesabaranku..sebabnya connection internet tak berapa bagus, mungkin sebab hujan yang turun tidak berhenti-henti. sampai ke petang inipn, hujan masih turun. mujur juga hari ni tidak ada kelas.
Bilikku yang menghadap hutan rimba yang menghijau, sangat memenangkan bagiku bilamana tension dan pening kepala study physiology ni..

Tiba-tiba hati tersentuh saat membaca 1 sms kiriman seorg sahabat.."Apabila da'ie tidak menjaga hatinya, maka rosaklah dirinya, terfitnahlah Islam kerananya dan runtuhlah dakwah di tangannya..sahabat,kejayaan dakwah bukanlah terletak pada kepandaian seorang da'ie berkata-kata, bukanlah kecantikan rupa paras, bukan juga aktif berpersatuan tapi terletak pada keikhlasan dan kejernihan hatinya. Maka , waspadailah hatimu selalu agar ia terselamat dari kekotoran nafsu yang menipu"...

terfikir saya akan semua ini, tentang tugas sebagai seorang da'ie, niat,keihklasan,jawatan dan apa2 yang berkaitan denganya. Mungkin kadang-kadang kita terlupa pasal ni,sebab tu perlunya seorang da'ie sentiasa bermuhasabah. Syukran sahabat2 yang menyedarkan saya tentang itu semua..



0 comments: