Tuesday, March 22, 2011

Ukhuwwah itu indah..



Alhamdulillah...permulaan bicara selamanya. Setiap kali hujung minggu tiba, pasti ada sahaja agenda-agenda yang perlu dilaksanakan. Minggu lepas berpeluang bermusafir sehingga ke 3 buah negeri dalam masa 2 hari, 1 malam bersama adinda Mufidatul Hazirah Othman. Syukran kerana sudi menemankan saya.

Sabtu petang menaiki bas ke Kuala Lumpur, berhenti dan rehat sebentar di UIA Gombak. Menggunakan peluang yang ada untuk menziarahi sahabat-sahabat di sana. Sabtu malam bertolak ke Nilai. Menginap di rumah sewa sahabat-sahabat USIM. Di sna, Allah mengizinkan untuk berkenalan dan berukhuwwah dengan Shahraini, seorang sahabat yang mengambil jurusan bioteknologi makanan, anak kelahiran kelantan. Tidak dilupakn juga, Syuhadah, pelajar tahun dua jurusan undang-undang yang juga merupakan tukang masak pada malam itu, syafinaz @ lebih mesra dengan panggilan "peanut", kak marhaini dan beberapa orang lagi ahlul byt mereka yang seramai 7 orang kesemuanya itu.

Di layan dengan sangat baik sekalipun baru pertama kali bersua muka, berbual mesra sekalipun baru pertama kali bertentang mata. Sanggup melayan kerenah kami hingga jam 2 pagi. Mengiringi pemergian kami dari rumah mereka sekalipun jam ketika itu menunjukkan detik 5.30 pagi keesokan harinya. Allahuakbar! manakan di cari ukhuwwah dan sahabat sebaik ini melainkan hati-hati kami diikat dengan janji dan aqidah yang utuh kepadaMu..

Permusafiran diteruskan. Destinasi seterusnya, Johor. Menunaikan solat subuh dan sarapan pagi di RnR Nilai. Sekali lagi, nilai-nilai ukhuwwah terserlah. Membuat kejutan untuk sambutan hari lahir seorang sahabat. Alhamdulillah, sekalipun diselangi dengan muhasabah ringkas pagi itu.

Tiba di tempat program sekitar jam 10 pagi setelah sesat beberapa kali. Alhamdulillah, program berjalan lancar dan tamat sekitar jam 2 petang. Menanti tiket bas ke kuantan pada jam 8 malam. Masih banyak masa lagi. Berhajat mahu berjalan-jalan di kawasan berdekatan, tapi akibat kekangan cuaca hujan dan kepenatan, akhirnya mengambil keputusan untuk berehat sahaja sementara menanti malam.

Sekali lagi, nikmat berukhuwwah di akhir permusafiran ini. Berehat sebentar di rumah sahabat-sahabat UTHM. Allah mengizinkan hati ini untuk bertaut bersama mereka. Aizat, anak kelahiran kelantan, pernah bersekolah di SMKA naim lilbanat, sedang demam ketika itu. Tidak lupa juga, Fadhilah, anak jati johor, Amirah najwa yang merupakan bekas pelajar SHAMS Terengganu, kak chik, kak mia, aini dan beberapa orang teman-teman serumahnya yang lain.

Lewat petang itu, bertolak ke Terminal Bas Batu pahat dengan dihantar oleh sahabat kami, adha dan fad. Terima kasih yang tidak terhingga.

Allahukbar! SubhanaAllah! Memang padanlah mengapa Assyahid Imam Hassan Al Banna menyenaraikan ukhuwwah sebagai salah satu daripada rukun baiah. Orang-orang yang kita tidak pernah berjumpa, mana mungkin boleh melayannya ibarat saudara sendiri tanpa hati-hati kami diikat oleh aqidah perjuangan yang satu.

Syukran kepada sahabat dan teman, sekalipun inilah kali pertama kita bersua, dan mungkin juga kali terakhir, namun kenangan ini tetap indah di sanubariku. Terima kasih kepada kalian semua atas bantuan di sepanjang permusafiran ini. Semoga kita dapat berjiran di syurga. Teruskan perjuangnmu!!

Sekalipun banyak duit yang perlu dibelanjakan dan kepenatan tubuh badan yang dirasai di sepanjang permusafiran ini, tetapi saya tetap berpuas hati dan bersyukur. Syukur kerana selamat pergi dan pulang ke kuantan dan berpuas hati kerana telah berjaya mendapatkan buku "afat 'ala tariq", wabak sepanjang jalan karangan Dr Al Sayed Muhammad Noh.

0 comments: