Saturday, March 20, 2010

Jadilah insan cemerlang

Hidup ini sentiasa mengajar kita untuk menjadi insan cemerlang. Cuma kita ni yang selalu terlepas pandang. Hidup ini menemukan kita dengan situasi-situasi yang berbeza. Dari situ kita dapat ilmu berbeza-beza. Kita kena mentafsir, memahami, kemudian mengingati lantas mengamalkan apa yang kita pelajari dari kehidupan.

Bila kita merasa kurang bersemangat, cari, perhatikan lalu kaji kehidupan seseorang yang jauh lebih bermasalah hidupnya dari hidup kita sekarang ini.


Apabila kita melihat betapa susahnya dia menjalani hidup, serta merta akan timbul rasa kesyukuran yang amat mendalam dalam diri kita.

Kita bersyukur kita tak merasai kesusahan yang dirasainya. Dari kesyukuran itu, timbul semangat untuk kita memperbaiki hidup kita sendiri. Kita akan dapat satu dorongan untuk mengubah hidup kita menjadi lebih baik dari tahap sekarang.

Tiap kali kita berdepan cabaran berat, fikir kehidupan orang lain yang jauh lebih cemerlang, lebih senang daripada kehidupan kita. Fikir kekentalan jiwa mereka berdepan kesusahan, kepayahan dan keperitan dalam usaha mencapai kecemerlangan hidup....



Mesti ada sesuatu yang mendorong mereka menjadi kuat mendepani kesusahan tu semua.

Mereka boleh berjaya, mengapa tidak kita?


Soalan tu perlu kita tanya pada diri sendiri.

0 comments: