Friday, May 16, 2008

Sahabat...Syukran atas segalanya.

Beberapa hari yang lepas, ana bersama shabat2 turun untuk solat maghrib berjamaah,solat hajat dan bacaan yasin di musolla groundfloor di mahallah kami.
Segalanya berjaln lancar dn selpas bacaan yasin, baru ana tahu rupannya ayah kepada slh sorang sahabat kami sedang dlm wad ICU saat itu kerana demam denggi. Virus dengginya telah merebak ke jantung dan paru-parunya…didoakn bliau sembuh dan tabah mnghadapi dugaan tersebut.
Bila ana mndengar perkataan ‘demam denggi’,teringat ana pada peristiwa setahun yg lepas di mana ana sendiri yg menghidapinya. Saat itu hny Allah sahaja yg tahu perasaan dan keadaan ana yg ana rasakn mcm nk mati dgn ujian tersebut.
Tapi, alhamdulillah setelah lbh kurng semiggu lbih demam dan berulang-alik ke klinik,akhirnya ana sembuh juga. Apa yg ana nak tekankn di sini,ana amat bersyukur sekali dipertemukn dgn sahabt2 yg sudi amik berat ttg ana terutama sekali syuhadah,ain shaharudin, zaiton dan shbt2 yg lain. Di mana merekalh yg susah payah paksa ana untuk pegi kinik dan jugak paksa ana mkn ubat sampaikn kena makn ubat depan dorang jugak..huhu..dah la ana ni paling tak suka pegi kinik dan makan ubat!..
Dn mereka jugaklh yg selalu menemankan ana pegi klinik untuk chek darah tiap2 hari sampailah keadaan ana ok wlaupun sebenarnya kandgn darah dlm badan msih lg rendah kalau dibandingkn dgn keadaan normal. Walaupn sahabat2 ana ni ada kelas, tapi
Mereka akn bergilir2 dgn sahabat2 yg lain untuk jaga n jenguk ana tiap2 hari. Ana sgt bertuah dikurniakn sahabat2 ini kerana sntiasa berada di sisi kita waktu susah dan senang dan pada masa yg sama juga mereka terpaksa korbankan sedikit masa mereka untuk ana kerana waktu 2 sebenarnya minggu final exam..ana sendiri pn jawab 4papers exam dlm keadan demam. Dan ana sgt mnghargai keprihatinan shbt2 muslimin juga.
Sesungguhnya setiap kejadian itu ada hkmahnya, dan bila ana fikirkan balik, kalaulah ana tak pegi klinik awal2 dan sahbat2 ana pn tak paksa ana, ana fikir msti keadaan sakit ana makin teruk dan mungkin akn jadi mcm ayah kpd slh sorg shbat ana td. Alhamdulillah, ana sgt bersyukur dgn keadaan ini..dan kenangan ini akn ana ingat smpai bila2 kerana ia sgt memberi kesan yg mndalam dlm diri ana dan mngajar ana ttg apa erti persahabatan dan ukhuwah yg sejati. Memang sgt terasa kemanisan ukhuwah fillah itu krana bila mana kita berukhuwah kerana Allah, dan hati kita bertaut kerana aqidah yg satu ia akn memberi seribu makna pada kita..


“Seorang sahabat…gembiranya melakar bahagia, keperitannya mengguris jiwa, pshbtn andai diikat keranaNya, sgala yg berlaku pasti diterima..Ya Allah, kuatknlah aku menerima ujianMu, krana aku dgn kesabaran dan ketenangan yg Kau hadiahkan.Tuhan..Kau lindungilah sahabatku,moga mereka sentiasa berada di bawah jagaanMu..Ya Rabbi..” Ameen..


0 comments: