Friday, May 16, 2008

Beristighfar tanpa penyesalan bukan taubat?!

Menjadi kelaziman kebanyakan org Islam, memulakan wirid slepas solat fardu dgn beristighfar bbrapa kali. Meskipun ucapan istighfar itu dilakukan scara istiqamah stp lpas solat,namun istighfar tersebut tidak dikira sbagai taubat,ttpi ia lbih sesuai jika ia digolongkan sbagai wirid biasa.
Beristighfar blum bererti bertaubat,krana Rasulullah SAW dlm sbuah hadithnya menyatakan:”At-taubah an-Nadamah” yg bermaksud taubat itu ialah penyesalan,jesteru itu taubat tnpa pnyesalan hnyalah mnjadi ucapan tradisi atau skadar wirid biasa.Krana bg sesetngah orang,adalah mnjadi kelaziman memulakn wirid slpas solat dgn bacaan istighfar,malah wirid2 yg slalu dibaca hnyalah skadar ikutan tnpa mngetahui makna n tujuannya.
Oleh itu pnyesalan yg tumbuh did lm hati di atas perbuatan yg lalu merupakn asas taubat,krns tnps pnyesalan tidak mungkin seseorng itu berusaha mmbaiki kesalahnnya.Biarpn beribu kali ucapan istighfar yg diucapkan oleh lidahnyaslagi tidak menyesali dosa2 yg dilakuakn,ia tidak dinamakn taubat.Apatah lagi jika orang itu masih lagi mlakukn dosa2 tersbut.
Penyesalan hanya akan muncul apabila seseorng itu mngetahui bhawa maksiat atau dosa yg dilakukn adlh punca kmurkaan Allah yg akn mmbawa kpd siksaan kubur dan akhirat.Ilmu memainkan peranan penting untuk mmbezakn yg benar n salah.
Untuk itu stp orang yg beriman msti mndalami ilmu khususnya ilmu agama yg diajarkan Rasulullah samada menuntut scara formal @ tidak.Namun ilmu msti dihalusi, krana kjahilan itu suatu yg dibenci Allah.Sabda Nabi yg bermaksud:
“orang alim itu adalah kekasih Allah walaupn dia fasiq dan org jahil itu adlh seteru Allah sekalipn dia ‘abid”
Bagaimanapn ilmu sja tidk mncukupi,ramai org yg berilmu ttpi tidak ingkar kpada Allah dan beriman kpadaNYA seperti golongan orientalis.Sekalipn mereka mnguasai al-Quran n mndalami tafsirnya.namun mereka tidak beriman dgn
isi kandungan al-Quran krna pnguasaan ilmu itu hnya untk mnyerang Islam.
Justeru,ilmu yg dimaksudkan ialah ilmu yg dapat mmbawa kpda makrifatullah krana ia berperanan bagi mnyuburkan keimanan seseorang. Dengan ilmu jga seseorng mngetahui persoalan dosa,samada dosa besar @ kecil. Meskipun para ulama’ berpendapat bhawa semua dosa itu dikira besar belaka, krana dosa besar @ kecil adlah bererti kmurkaan Allah dan stp dosa akn menerima akibat buruk dari Allah.
Dosa kecil seperti terpandang aurat wanita atau sebaliknya, maka dosa2 kecil itu tidak memerlukan seseorang itu brtaubat,ttpi ia akn gugur dgn berbagai2 cara. Dengan limpah rahmat Allah, dosa2 kecil akn terhapus umpamanya dgn mlakukan kebajikan, tolong-menolong sesame insane dan dgn melakukan amalan sunat.
Rasulullah SAW dlm sbuah hadithnya mnyatakan: Bhawa ibadat solat hari ke minggu, dari bulan ke tahun. Puasa dari Ramadhan thun ini ke Ramadan thun depannya akn mghapuskan segala dosa kecil di antara waktu2 itu, kalau diikuti dgn menjauhi dosa2 besar.
Menghindari dosa bukanlah suatu pkerjaan yg mudah, kerana dikelilingi oleh berbagai anasir yg membawa kepada dosa tersebut. Untuk mengelak dari dosa besar, terutam ahidup dlm dunia moden yg sntisa dikelilingi dgn maksiat.Gelanggang ekonomi hampir dikuasai oleh system ekonomi riba’, maka seseorang terpaksa menjauhi smua jalan2 riba. Mereka terpaksa bersusah payah utk tidak memiliki keperluan hidup sperti tinggal (rumah) dan kenderaan yg terpaksa dibeli secara riba.
Demi menghindari perkara yg haram, mungkun seseorang terpaksa tinggal did lm rumah sewa yg sderhana, sblum berkemampuan memiliki sbuah rumah dgn cara yg tidak bertentangan dgn syariat. Demikian juga dgn kenderaan yg mnjadi keperluan hidup,dgn hanya memiliki sbuah knderaan yg terpakai sesuai dgn kemampuan kewangan yg dimiliki, sekalipn kerap mghadapi risiko kerosakan dan sebagainya.
Segala kesulitan yg dialami krana menghindari dari tercebur ke lmbah riba dan juga perbuatn haram yg lain, merupakn suatu usaha mengelak diri dari terjatuh kpada dosa besar. Kecekaln diri ktika menjauhi segala dosa besar, adalah suatu jihad untuk mempertahankan iman dari pencemaran. Justeru, Allah amat mnghargai sgala usaha hambaNya itu dbn diberikn ganjaran kpada mereka iaitu dgn menggugurkan sgala bosa2 kecil.
Adapun dosa2 besar seperti membunuh, merompak berzina dan sebagainya semua itu tidak dapat dikaffarahkn kecuali dgn bertaubat. Iaitu memerlukn kpada wujudnya penyesalan atas sgala kesalahan yang lalu, menjelaskan sgala yg bersangkutan. Jika dosa mumbunuh org mukmin penyelesainnya ialah dgn qisas atau mmbayar diyat. Demikian juga dosa merompak dan berzina mstilah terlebih dahulu melalui penyelesaian menurut yg telah ditetapkn oleh syariat. Seterusnya berazam dan berusaha utk tidak mengulangi sgala kejahatan dan bertaubat nasuha.

Sumber: Buku “INSAN, INGATLAH!” oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat….

0 comments: