Friday, May 23, 2008

Nilai Islam kurang zahir di negara umat Islam


Kalau dibandingkan antara nilai Islam di bumi umat Islam dan nilai Islam di Negara bukan Islam seperti di sebahagian Negara Eropah, didapati seolah-olah nilai Islam wujud di segenap aspek khidupan mereka seperti kebersihan persekitaran, tandas awam, peraturan jalan raya dan sebagainya. Di mana yg mengamalknnya majority adalah mereka yg bukan beragama Islam.
Tetapi apabila kita menjenguk bbrapa Negara umat Islam khususnya di Timur Tengah, kita akan dapati seolah-olah khidupan scara islam tlah lama mati. Ini sebahagiaanya angkara pemerintah yg kurang prihatin terhadap persoaln tersebut atau dgn perkataan lain, mereka tidak bersungguh2 utk melihat Islam itu memerintah Negara, tidak kurang juga apa yg berlaku di Malaysia.
Ideologi pmikiran Barat dijadikan rujukan utama Negara dlm segenap pndekatannya dan memperjuangkannya hingga ke peringkat akar umbinya. Hal ini begitu ketara shingga aspek pndidikan , politik, ekonomi, social dan sebagainya tidak dipadankan dgn tuntutan agama Islam, malah ia terperosok di bawah ktiak mereka yg mmg tidak brsedia utk beramal dgnnya.
Umat Islam hari ini berbangga dgn menonjolkan identity diri dgn khidupan ala barat dkm segenap aktiviti khidupan mreka samada dari sudu penampilan, cara berfikir, berekonomi dan sebagainya.
Pengasingan cara hidup org Islam daripada Islam adlah slh 1 faktor lahirnya insan2 yg sumbang gerak lakunya, ini adlah kerana pengajaran Islam bukanlah mnjadi fktor utama hidup mereka.
Setiap anak sejak dilahirkan, ibubapa mempertaruhkn nasibnyakpada Allah selaku Pencipta supaya anaknya selamt. Ini dapat dilihat dari plaksanaan syariat azan dan iqamat pd kedua2 telinga anak, bertujuan supaya si anak itu mempunyai hbngan dgn Tuhannnya.
Tidak cukup dgn itu, Islam mngajar kta spaya memahan\mi konsep Ibadah solat serta falsafah plaksanaanya, bermula dgn surah Al fatihahyg mnjadi rukun dlm solat, ia mmpnyai mesej tersndiri utk melahirkn insam muslim yg hnya takut kpada Allah.
Tetapi apabila dirujuk kepada khidupan umat Islam kini, mnggambarkn bahawa mreka tiada hubungan dgn Islam dan sebahagian tuntutannya. Apa yg pernh ditegah oleh Nabi SAW 1429 tahun yg lalu muncul kembali. Muslim berpakaian spti wanita sebaliknya muslimah bagaikn lelaki dan byak lagi realiti umat islam yg tidak boleh dijadikn contoh ikutn kpada yg lain.
Fenomena ini berlanjutan dan mmberi kesan negative kpada semua pihak sama ada golongan pemerintah, karyawan, pekerja ibubapa dan sebagainya. Jelas sekali khidupan secara tidak Islam telah mguasai cara bertutur, berfikir ,berkomunikasi ,berpolitik ,berumah tangga dan byak lagi termasuklah bidang hiburan yg mndapat tmpat dlm masyarakat.
Aspek hburan yg sudah byak lari konsepnya daripda apa yg diketengahkn oleh Islam, ianya tidak ditegur oleh pihak berkuasa khususnya kepada ‘dress code’ para artis. Gambar2 mereka yg mndedahkn aurat memenuhi ruang akhbar,mjalah , TV dan sebagainya tnpa segan silu, mereka dianggap idola oleh sesetengah pihak.
Kadang2 gelagat mereka memperlihat kecetekan ilmu agama yg tidak sepatutnya ditonton utk tatapan umum. Ini dapat dilihat dlm persembahan para artis menerusi konsert yg sekali dipandang mnyerupai artis2 Barat iaitu dari segi pakaian, watak dan sebagainya yg tidak melambangkn insane yg bertamadun.
Sekiranya hal ini berpanjangan, dikhuatiri msyrakat bukan Islam menilai bahawa Islam juga membenarkn umatnya berhibur secara keterlaluan dan secara tidak langsung mnyumbang kpada tidak minat mereka kedapa Islam kerana tidak ada perbezaan antara umat Islam dgn non-muslim.
Apabila Islam dijadikan sandaran hidup setiap muslim dgn segala kesungguhan, pasti bumi yg dipijak ini akan menaungi manusia dgn hukuman yg seadil-adilnya
oleh:Zainuddin Hashim harakah bil1358

0 comments: