Sunday, December 11, 2011

Catatan Borneo 3

Hari ke-4 (25 October 2011)

Pada hari ini, seharian program kami di UBD dan campus tour dari pagi hingga petang. Dimulakan dengan pertemuan dan perkongsian pintar di antara MPP UBD, SRC IIUM dan MRC Talhah. Banyak yang diperbincangkan antaranya berkenaan prgram-prgram dan sistem MPP itu sndiri yang ternyata jauh berbeza di antara UBD dan UIAM. Sessi dialog diteruskan lontaran-lontaran persoalan dan bertukar-tukar pandangan di antara 2 kampus ini. Alhamdulillah, banyak yang kami dapat belajar daripada UBD terutamanya tentang 'peace & safety' nya belajar dan tinggal di kampus tersebut. MPP UBD akan mengawal selia semua persatuan yang ditubuhkan di sana dan pemberian budget setiap persatuan juga adalah dibawah seliaan MPP. Penubuhan satu2 persatuan di sana agak mudah, hnya memerlukan 5-10 ahli sahaja.

(Faculty of Science)

Sessi perkongsian dua hala tersebut berakhir menjelang zohor. Kami dibawa untuk bersolat di masjid UBD yang cantik dan indah. Masjid yang mesra jemaah. Pada sebelah petangnya, kami meneruskan aktiviti dengan melawat library UBD, Cansellory, Bangunan admin, Student center dan fakulti2 yang terdapat di UBD. Agak kepenatan dengan cuaca disana yang agak panas dan berjalan kaki mengelilingi satu kampus. Namun, bukan selalu pengalaman itu diperoleh.


(Bangunan Student affairs)

(Perkongsian pintar UBD-UIAM)

Campus tour berakhir menjelang asar. Kemudian, kami telah mengadakan sharing moment bersama ahli-ahli MYC (muslim youth club) di Muzakarah hall yang terletak di masjid UBD. MYC adalah satu-satunya persatuan yang berbentuk islamik di UBD ini. Mereka menyediakan program2 dakwah antaranya kem ibadah dan mass gathering sesama ahlinya setiap minggu. Apa yang menariknya, setiap minggu akan ada topik-topik yang diperbincangkan dan akan disampaikan oleh ahli MYC sendiri. Ini bertujuan untuk melahirkan ahli MYC yang mahir public speaking dan cakna isu. Ini adalah salah satu platform dakwah yang mereka gerakkan di UBD.


(Welcoming remark yang terpampar di TV plasma library UBD)


(salah satu replika yang menarik perhatian kami)

Pada sebelah malam, kami dijemput untuk makan malam dirumah saudari mukramah, salah seorg ahli rombongan kami. Beliau adalah warganegara Malaysia, tapi PR Brunei sebab mak ayah beliau bekerja di sana.

Aktiviti malam itu diteruskan dengan ber 'shopping'..kami di bawa ke sebuah kedai untuk membeli cenderahati brunei yang boleh dijadikan buah tangan buat keluarga dan sahabat-sahabat di Malaysia.

(Student Center UBD, nampak mewah dan cantik)



0 comments: