Thursday, December 8, 2011

Catatan Borneo 2



Malam 24 October 2011, 7.00pm

Dengan selamatnya sampai ke Universiti Brunei Darussalam (UBD). Kami disambut oleh AJK Kolej kediaman mereka. Diberikan kunci bilik untuk chek-in. Bilik asrama di sini agak mewah bagi kami. 1 bilik, 1 pelajar. macam bilik hotel pn ada. Kemudahan asrama yang sangat lengkap. Setiap blok ada 3-4 mesin basuh. Dalam shower, ada paip air sejuk dan air panas. Setiap level, ada pantry yang disediakan peti ais, dapur dan microwave. Setiap level, ada bilik TV yang berhawa dingin. Usai khidmat diri dan solat, kami bergerak untuk dinner bersama pihak UBD. Mereka menyediakn satu majlis resepsi khas untuk menyambut tetamu mereka. Kebetulan, UTM Skudai juga melakukan lawatan dan pembentangn kertas kerja di UBD. Dewan resepsi mereka yang simple, tapi nampak mewah. Alhamdulillah. Saat ini saya banyak belajar tentang islamiknya Brunei ni.


Pertamanya, bila majlis bermula, terdengar suara pengerusi majlis, seorang perempuan. Semua duk tercari-cari mana pengerusinya. Tiada. Beliau duduk di belakng stage barangkali. Hnya suara sahaja kedengaran. It's good!.

(kumpulan hadrah yang memukau hadirin)

kedua, semasa persembahan mereka. Agak islamik persembahan kebudayaan mereka. Persembahan kumpulan hadrah, qasidah dan nasyid yang sangat mengujakan.


(persembahan nasyid yang menarik, bergaya macam nak bersilat)

(Delegasi UIAM bersama Dekan fakulti UBD)


Ketiga, semasa makan. Semua VIP mereka mengambil makanan di tempat yang sama dengan pelajar. Tiada perbezaan jawatan. kelihatan pensyarah mereka sangat mesra dengan pelajar. Ukhuwah mantap. Sangat kagum dengan mereka. Sebelum bersurai, ada sesi photografi bersama VIP mereka yang juga merupakn Dekan2 fakulti. Selepas bergambar, kami sempat berbual mesra dengan VIP mereka. Sangat seronok berbual dengan mereka. Malam pertama di Brunei telah mendedahkan saya dengan nilai-nilai islam yang sangat dipraktikan disini walaupn ramai kawan-kawan yang lain tidak mnyedari perkara ini.

Melihat dengan mata, menilai dengan hati dan akal. Semoga Allah terus membuka pintu hati kita untuk melihat kebesaran dan keindahan agamaNYA dalam segenap ruang hidup ini.


to be continue...

0 comments: