Tuesday, August 25, 2009

Aku yang dipendekkan umur

(Doa hari lahir)

Tanggal 23 ogos 2009, genap sudah umurku 21 tahun. Terasa diri ini macam dah besar sikit.hehe..perasan je.

Terima ksih kepada sahabat-sahabat yang sudi wish besday saya pada tahun ni. Penuh inbox handset saya malam tu. Hehe..antara banyak2 mesej yang saya terima, ada beberapa daripadanya yang sangat menyentuh hati saya..

“masing-masing dari orang yahudi inginkan umur seribu tahun, padahal umur itu tidak menjauhkan mereka dari azab” (surah Al-baqarah:96)..moga kita orang islam menghargai nikmat usia yang Allah berikan untuk beribadah semata-mata kerana berkat dan rahmat dari Allah. Sanah helwah ya jamilah..semoga dilindungi Allah selalu.

- From Safinah, adik saya yang sedang belajar di DQ sekarng.

Assalamualaikum. Selamat hari jadi. Semoga ceria selalu, bertambah ilmu, bertakwa, beriman dan berbudi ! inilah restu abah dan mak..

- From my beloved father..


Hari ini hari lahirmu, hari ini bertambah lagi usiamu, hari ini akan bertambah jua tanggungjawabmu, hari ini akan menjadikan dirimu lebih matang, dek ujian yang akan mendatang. Hari ini akan menjadi saksi ketabahan dirimu mengharungi onak dan duri. Hari ini Allah telah memendekkan lagi jarakmu denganNYA. Semakin berkurang tempoh untuk beramal, semakin kubur mempersiapkan tempat untukmu, semakin bersedia malaiakt maut dating menjemput, semakin dekat masa amaln diperhitung, dan semakin hamper haruman Firdausi atau azabnya jahannam..sanah helwah..


Personally, rasa macam takde ape2 perasaan pun bila tarikh lahir saya tiba pada setiap tahun. Seharian berlalu begitu sahaja.huhu..
Malah, semakin bertambah bilangn umur kita, semakin banyak tanggungjawab kita. Diri ini menginsafi hari-hari yang telah berlalu selama 21 tahun adakah terisi dengan amal ibadah sebagai bekaln menuju perjalanan yang jauh kelak. Dan adakah ibadatku yang lepas diterima @ di tolak oleh Allah.? Masa yang paling sesuai untuk bermuhasabah tentang nikmat usia yang telah dikurniakn oleh Allah .


Kebanyakn ucpan dari sahabat2 pun berunsur ayat yang menginsafkan. tak lupa juga doa sahabt2 pada saya. Syukran semua, semoga doa kalian dimakbulkan Allah. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini. Tak lupa juga mesej k.jie, katanya ‘semoga dipermudahkan urusan dan mendapat suami yang soleh’..huhu..insyAllah k.jie, calon suami .soleh itu hanya Allah sahaja yng tahu siapa orangnya. Em, Malaslah nak pkir benda2 ni..huhu..

1 comments:

Ikha Zul said...

Salam Perkenalan,

Selamat hari lahir...