Monday, April 13, 2009

Nikmat Kesenangan yang sementara...

Bismillahi wal Hamdulillah...

Pertama-tama dan selama-lamanya kesyukuran di rafa'kn ke hadrat Rabbul Jalil atas nikmat iman dan islam yang tidak terhingga. Hari ni saya dah habis final exam, satu keadaan yang sangat2 mnguji kesabaran n keimanan untuk dihadapi..=) biomedic 1st year antara course yang habis exam awal. Alhamdulillah, tak tahu macamne nak terangkan apa perasaan lpas exam ni..takut? gembira? risau?...ntah la, wallahua'lam..tapi yang penting bila dah lepas exam ni, kne bnyakkan doa dan tawakkal yang sangat tinggi pada Allah. Moga2 lecturer yang menanda kertas exam kita tu dilembutkn hati untuk bagi markah banyak kat kita..Ameen. itulah pesan seorang cikgu saya semasa kat sekolah dlu.

Pengalamn2 yang tidak dapat dilupakan semasa hari-hari exam.. akibat perasaan takut dan risau yang teramat untuk menghadapi paper physio, menyebbakn saya menangis sblm exam tu.sebb ada yang tak habis baca lagi sebenarnya..lepas exam pun menangis jgk..huhu..sblm exam call mak dlu, dengar kata2 mak lagi la haru di buatnya..x penah2 saya menngis bila nak exam, dan seingat saya sewaktu kat matrx dlu ada jugak skali..paper physic..kat kuantan ni, mgkin saya baru sem satu kat sini, tu yang rasa sagt2 risau. lagi2 killer paper, physio & molecular biology. mmg blh syahid la jawab exam ni..kalu course saya 'minus marking' mmg agak menakutkan jugak la. mmg kne betul2 yakin bila nak jawab tu. Yang paling seronoknya, petang hari sebelum saya exam paper terakhir, sempat lagi keluar berusrah santai bersama sahabat2 usrahku..kami pergi makan kat restoran zuzana berdekatan kampus kami ni..balik tu, teruslah pulun study sebb esokny exam pagi..

walaupapun, itu semua adalah lumrah kehidupan, sunnah hidup seorang pelajr yang berjuang untuk menuntut ilmu milik Allah. mmg akan sentiasa diuji, ini baru ujian dunia, akhirat nnati tak tahu macamne nak mnghadapinya. smoga Allah memudahkan segala urusan kita.

semalm, lepas je exam..trus sakit kepala. letih yang teramat. mungkin tak ckup tidur sejak 2,3 hari ni..memndgkn jadual exam yang dekat2, kgd2 sampai tak sempat nak study the next subject..huhu..teruk betullah saya ni. Bila dah habis exam ni plak,ingat boleh la nak rehat2 kejap..tapi rupanya banyak lagi kerja2 yang tak settle. kenalah settlekn dlu sebelum balik rumah. saya pun tak rancang bila nak balik rumah sebenarnya ni. dengan tiket yang tak beli lagi.huhu..aduhai, syahida..

0 comments: