Wednesday, November 23, 2011

Sesufi Rabia'tul Adawiyah

Wanita memainkan peranan penting dalam pendidikan anak-anak. Gambar hiasan.



Islam memposisikan wanita pada kedudukan yang mulia. Wanita diibaratkan sebagai tiang kehidupan sebuah bangsa, negara bahkan agama. Jika baik para wanitanya, maka baiklah bangsa dan negara, demikian juga sebaliknya. Dalam lipatan sejarah, kita diperkenalkan dengan tokoh-tokoh wanita yang memberikan sumbangan yang cukup besar kepada perjuangan dakwah islam ketika itu. Di dalam Islam, wanita memiliki peranan yang cukup besar. Bukan sahaja berfungsi sebagai ibu dan suri rumah tangga yang baik, malah wanita turut memainkna peranan yang cukup besar dalam masyarakat. Wanita diposisikan di medan politik, ekonomi dan pendidikan. Tokoh-tokoh wanita islam terkenal telah membuktikan dedikasi mereka dalam pelbagai aspek kehidupan.

Suka untuk saya berkongsi bersama sahabat-sahabat tentang kisah hidup seorang tokoh wanita sufi, Rabiatul Adawiyah. Boleh teruskan pembacaan anda disini. Semoga bermanfaat.


p/s : alang-alang saya bertanggung jawab untuk meng'upate' blog Nisa' Kapar itu, amatlah baik sekiranya saya kongsikan juga disini.




0 comments: