Wednesday, November 30, 2011

Catatan Borneo 1


Alhamdulillah, Kembali meneruskan catatan perjalanan dan pengalaman di bumi Borneo, Sarawak dan Brunei.

Hari pertama (22 October 2011)

Bertolak dari UIAM Kuantan ke KLIA pada pukul 5 pagi. Perjalanan selama lebih kurang 3-4 jam merentasi Banjaran Titiwangsa yang tenang. Sampai di KLIA pada jam 10 pagi. Masih banyak lagi masa sementara menunggu pesawat MAS berlepas ke Brunei pada pukul 1.00 pm. Tiba di Lapangan Terbang Brunei pada jam 3.30 pm. Perjalanan selama 2 jam lebih dalam pesawat yang selesa tidak memenatkan. Alhamdulillah. Berdebar menanti pesawat mendarat. Bermacam persoalan bermain di fikiran. Brunei Darussalam. Seindah namanya.


(Check in luggage at KLIA)


Selepas urusan imigresen dan sebagainya, kami terus ke surau untuk solat jama' zohor dan asar sementara menunggu bas yang akan membawa kami ke Limbang, Sarawak. Perjalanan ke Limbang memakan masa 2 jam. Pemandu pelancong pun memainkan peranannya untuk memperkenalkan Brunei kepada kami. Sampai di sempadan Brunei-Limbang, jalan agak sesak dengan kenderaan yang beratur panjang untuk keluar masuk ke Brunei. Urusan imigresen di sempadan hanya beroperasi sehingga jam 10 pm sahaja. Ramai penduduk di Limbang yang bekerja di Brunei kerana pendapatan yang lumayan dan kekangan pekerjaan di tempat mereka.



(Majlis penutup program Motivasi SMKA Limbang)

Tiba di SMKA Limbang pada jam 8 pm. inilah destinasi pertama kami. Membawa misi kemasyarakatan dan ukhuwwah buat adik-adik ini. Program kami di mulakan dengan majlis perasmian Program Motivasi pelajar SMKA Limbang bersama Mahasiswa/wi UIAM Kuantan.
Sedikit briefing dan pembahagian kumpulan. Sedikit cabaran dilalui untuk mengendalikan adik2 yang ramai dan longhat bahasa mereka yang kadang-kadang payah untuk saya memahaminya.

p/s: Hari pertama banyak belajar tentang kesabaran, kegigihan dan apa saja yang sewaktu dengannya.

(SMKA Limbang dari pandangan atas. sangat luas)


Hari Kedua (23 October 2011)

Masih lagi meneruskan program di SMKA Limbang bersama adik2 ini. Seawal pukul 4.30 am, subuh berjemaah bersama mereka. Surau yang terletak di atas bukit memerlukan kekuatan mental dan kerajinan untuk mendaki tangga2nya. Usai solat subuh, tazkirah oleh saudara Ahmad fatihi Makhtar. Pukul 6 am, hari dah cerah. Dari atas bukit, saya dapat melihat keindahan dan keluasan kawasan sekolah ini. Hebat ciptaan Allah. Aktiviti pada hari ini, Seharian berinteraksi secara langsung bersama adik2. Ceramah motivasi oleh fellow pengiring, kak ros. Group binding. Modul dalam kumpulan. Aktiviti paling menarik adalah tressure hunt. Dengan checkpoint2 yang telah disediakan, menjadi salah satu cara untuk menerapakn nilai-nilai islam dan pngetahuan agama kepada mereka. Sekalipun mereka adalah pelajar SMKA, tetapi tahap mereka tidak sama seperti pelajar SMKA di semenanjung. Agak sedih dan sayu melihat mereka. Double standard dalam pendidikan kah? erm...

(program sedang berjalan-group binding)

(kawasan sekolah yang berbukit-bukit)

Cabaran dakwah yang sangat besar. Tanggungjawab dakwah yang perlu dipikul. Allah....

Majlis penutup pada malam hari. Hujan lebat beserta blackout. Ada juga adik2 yang terkena gangguan. Alhamdulillah, semua berjalan lancar. Majlis ikrar dan akujanji dilakukan dengan baik. Sedikit ucapan oleh pengetua sekolah, Ust Ali dan wakil rombongan. Penyampaian hadiah dan cenderahati buat sekolah yg sudi menerima kedatangan kami. Akhir sekali, persmbahan oleh kakak2 dan abang2 khas buat adik2...persembahan yang tidak dirancang, last minute planning, but nice! Berusaha untuk menggembirakan dan meraikan mereka.

p/s : hari kedua; tanggungjawab dakwah, kesempitan hidup, nikmat yang perlu disyukuri, pengorbanan mendidik anak bangsa, kepentingan menuntut ilmu.



(bergambar terakhir sbelum meninggalkan sekolah)




Hari ke 3 (24 October 2011)

Melawat ke Kampung Bidang, Limbang. Sebuah perkampungan yang aman damai. Membawa misi mahasiswa turun ke lapangan masyrakat. Menabur bakti, menyemai kasih bersama penduduk kampung ini. Program dimulakan dengan sedikit taklimat oleh Pengerusi Surau, gotong royong membersihkan surau, solat berjemaah, makan tenghari, penyampaian sumbangan dan bersurai.


(makcik-makcik Kg Bidang yang sangat sporting)


Sambil menyantuni penduduk kampung, kami berusaha menimba pengalaman dan budaya mereka, berbual-bual mesra sambil menyelitkan unsur-unsur dakwah. Seperti yang sedia maklum, pengamalan agama islam mereka sangat kurang. Penduduk kampung ini terdiri daripada beberapa etnik antaranya melayu dan bisaya. Komuniti Muslim disini agak minoriti.

Kami melakukan gotong-royong dengan sumber peralatan yang agak terhad. Jadinya, masing-masing kena kreatif membuat kerja. Usai aktiviti di surau, kami berkesempatan menziarahi ketua kampung di rumahnya. Beliau beragama kristian. Namun begitu, 2 orang daripada anaknya beragama islam dan mereka tinggal bersama. Beliau banyak berkongsi bersama kami tentang kepelbagaian agama dan bangsa di kampung tersebut. Sungguhpun mereka berlainan agama, namun mereka hidup dengan aman. Saling hormat-menghormati dan mengamalkan toleransi agama yang baik. Namun, tugas dakwah kita perlu dipergiatkan di sini..



(bergambar bersama ketua kampung Bidang)

Selesai menziarahi ketua kampung, dalam perjalanan ke Brunei, kami sempat singgah ke sebuah tempat yang sangat best. Lumpur Bebuak namanya. Sebuah tempat yang terletak jauh ke pedalaman Limbang, yang mana terdapat lumpur yang membuak keluar dari bumi, lumpur tersebut agak berminyak dan dikatakan baik untuk kulit. Makanya, ramailah yang membuat masker dan bermain2 dengan lumpur tersebut. Yang menariknya, ada berpuluh-puluh tempat lumpur tu..


(lumpur bebuak)

Ini adalah program terakhir kami di Sarawak. Sebentar lagi akan meneruskan perjalanan ke Brunei...

to be continue....


0 comments: