Thursday, August 12, 2010

Munajat Ramadhan



Ramadhan kali ini dimulai dengan rasa sayu dan terharu. Alhamdulillah, malam pertama 1 ramadhan dapat mengimamkan solat terawih berjemaah bersama ibu tercinta, kakak dan kakak ipar yang baru sahaja menjadi ahli baru dalam keluarga saya. Pulang ke rumah pada Ahad malam sehingga selasa malam serba sedikit dapat recharge semangat, sekalipun bermacam-macam perasaan menyelubungi diri.

Saat ini masih dalam fasa pemulihan ke arah mencari diri menuju Ilahi. Mengambil masa untuk bertenang dan terus bertenang.


Semoga kehadiran ramadhan ini bisa mendatangkan ketenangan buat hati dan jiwa

semoga ramadhan ini bisa memberi petunjuk dalam keputusan-keputusan yang sukar

semoga ramadhan ini bisa menguatkan diriku untuk terus bangun dan melangkah

semoga ramadhan ini bisa menjadikan aku hamba yang sabar dan bersyukur


Ya Allah, terlalu banyak harapan ini. Masih ada lagi yang tidak terucap oleh kata-kata mahupun tulisan oleh tangan yang hina ini, namun Engkau lebih mengetahui apa yang tersirat. Pengakhiran sesuatu perkara dilihat pada bagaimana permulaannya.

Mengharapkan natijah yang berbeza pada setiap akhir ramadhan dan bulan-bulan seterusnya, harus juga dilihat bagaimana persiapan dan persediaan kita menghadapi madrasah tarbiyyah ini. Mengharapkan sesuatu yang besar berlaku dalam hidup kita harus dilihat bagaimana ia bermula, usaha jua doa tanpa jemu yang saban masa dipanjatkan kepada Ilahi

Analogi yang sama, untuk mencari kesempurnaan solat, harus dilihat bagaimana kita menjaga kesempurnaan wuduk. Walaupun wuduk dan solat adalah 2 perkara yang berbeza, namun dalam sesetengah perkara, ia akan berkaitan sekali.

Modul tarbiyyah langsung terus dari Ilahi untuk semua hambaNya.

PUASA - ia adalah asas kekuatan dalaman bagi seorang pejuang sebelum ia mendepani cabaran dan halangan sukar di sepanjang jalan dakwah ini . Andainya hawa nafsu boleh ditundukkan dengan jalan lain (bukan berpuasa) nescaya Allah akan mewajibkannya. Namun bilamana Allah mewajibkan puasa kepada umat dahulu dan sekarang, bermakna Hawa Nafsu hanya dapat dikawal melalui ibadah puasa.


Ya Allah,
Moga Ramadhan kali ini,
Menjadikan kami agar terus yakin padaMu,
Menjadikan kami tidak berkira-kira untuk melakukan setiap suruhanMu,
Menjadikan kami tegas menjauhi laranganMu,
Menjadikan kami kental agar istiqamah mentaatiMu,
Biarpun andai Ramadhan kali ini berakhir,
Jadikan kami terus dalam meningkatkan iman dan ketaatan padaMu….AMEEN….

Masih ada masa untuk membetulkan yang tersalah, menginsafi yang terkhilaf. Mohon maaf atas segalanya.


Munajat hamba: Terus Istiqamah mencari nilai Ibadah~

3 Ramadhan 1431 H
8.00 am
Kamar Ar-Rahman


0 comments: