Monday, August 23, 2010

Menuju pengakhiran


Ketika Abu Yusuf, sahabat Imam Hanifah an-Nu'man berada di sebuah jalan di Syam, datang dengan tiba-tiba seorang lelaki muslim dan berkata, "Wahai Abu Yusuf, nasihatilah saya dengan nasihat yang akan saya ingat terus bahawa itu darimu."

Menangislah Abu Yusuf dan berkata, "Ketahuilah, wahai saudaraku. Adanya pertukaran siang dan malam, dan peredaran keduanya mempercepat kehancuran badanmu, punahnya usiamu dan datangnya ajalmu, maka semestinyalah engkau tidak tenteram, dan tidak tenang sampai kamu tahu di mana tempat tinggal dan kembalimu kelak. Apakah Tuhanmu marah kepadamu kerana kelalaianmu, dan dosa-dosamu atau dengan kasih dan sayangnya redha kepadamu?

Anak Adam yang lemah! Hari ini engkau adalah mani, esok bangkai yang mati. Jika engkau rela dengan keadaanmu ini, ikutilah perintah, dan engkau kelak akan tahu dan menyesal di saat penyesalan tiada lagi bermanfaat."

Menangislah Abu Yusuf. Menangislah lelaki itu, dan siapa yang bersama mereka semua.

Alhamdulillah, saat ini masih lagi Allah pinjamkan nyawa, segala nikmat disekeliling ini sangat banyak sehingga tidak terkira oleh akal manusia. Maka, genaplah usia 22 tahun, mengimbas kembali detik kelahiran diri ini oleh ibunda tersayang.

Tahun ini sudah 2 kali ulang tahun kelahiranku jatuh pada bulan Ramadhan, semoga berkat bulan yang mulia ini terus mengiringi saki-baki usiaku. Menanti ke penghujungnya. Tidak diketahui bila saatnya tiba, meskipun saya pergi pada bulan yang mulia ini. Itulah yang sangat-sangat diharapkan. Ya Allah, perkenankanlah.

Inilah masanya untuk muhasabah diri, setelah diberi masa merasai nikmat dunia selama 22 tahun, namun adakah segala amalan menyamai umur ini? saat menerima dan membaca ucapan selamat hari lahir dari sahabat-sahabat, serta merta hati menjadi sebak, terharu dan menitis air mata. Lantas teringat ayahanda dan bonda tercinta di kampung.

Sedetik lagi masa itu telah berlalu meninggalkanku, genaplah putaran usiaku, panjatkan kesyukuran kerana masih terus diberi peluang, nafas ini bukan sia-sia, ada harga yg perlu dibayar. insyAllah air mata dan darah menjadi gadaian untuk perjuangan Islam tercinta. Umur itu amanah Allah yang akan dipersoalkan di akhirat kelak. Setakat mana ia dipergunakan. Setakat mana ia dibazirkan.

"tiada apa yang istimewa pada mengingati hari kelahiran, tetapi ianya ibadah jika dihayati dan direnungi (kejadian diri, kesyukuran pada ni'mat nyawa yang masih dipinjamkan, dosa yang dilakukan dan penantian HARI KEMATIAN!!)

"pada hari ini manusia mengingati hari kelahiranku, mereka gembira seperti gembiranya aku..apakah mereka juga akan mengingati hari kematianku? semestinya bukan tawa gembira tetapi air mata..."

Syukran kepada semua sahabat atas doa-doa kalian, semoga amalan mendoakan sahabat ini terus subur dalam diri kita tanpa mengira masa dan ketika. Bukankah Nabi kita pernah berpesan?


Muhasabah diri di fasa kedua ramadhan :Mencari hakikat kebenaran..memaknakan ramadhan

moga syahid dambaan hati, bertemu Allah cinta tertinggi

0 comments: