Friday, April 2, 2010

Tiada lagi kata..

SubhanaAllah...Alhamdulillah..Allahuakbar.....

Saat jari-jemari ini menulis kalam, bersama ini juga hati kecil ini menuturkan kalimah suci. Berusaha untuk menghayati maknanya sedalam mungkin. Agar hati yang gersang ini mampu menerima percikan iman. Tiada lagi kata yang terucap melainkan pujian buatMU..

Diizinkan Allah, diri ini berjaya menghabiskan peperiksaan akhir bagi tahun kedua pada pagi tadi. Subjek Parasitology & Entomology sangat2 mencabar kekuatan ingatan saya yang sangat terbatas ini untuk menjawabnya dengan baik. Semoga dipermudahkan segalanya. Saat ini adalah fasa untuk bertawakkal dan berdoa. Msih ada lagi masa untuk berdoa sbelum keputusan diumumkan. Dan masa berdoa ini tidak akan habis sampai bila-bila. Kecuali jika manusia itu memang sudah penat dan malas untuk meneruskan doanya. Pray, pray dan keep praying!!

"Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya harapan. Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuanNYA, rasa bahagia dengan ujian walaupun perit. Disitu air mata yang menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka. Indahnya tarbiyah Allah, tersirat rahmat dan hikmah. Diuji sebagai tanda sayangNYA"..

Memang benar! tiada lagi kata yang terucap...terkedu + gembira + sedih dan sebagainya. Di saat rakan-rakan yang lain riang gembira dengan nikmat "merdeka" yang sementara ini, hati saya masih lagi berteka-teki..melangkah keluar dari dewan peperiksaan dengan hati yang tenang tanpa sedikit rasa risau walaupun soalan tadi agak susah..bak kata seorang sahabat "hati tenang sangat smpai tak risau nk exam, wlpn banyak lagi tak study ni..huhu"
"Supaya gelisah ini bernilai ibadah"....

Seolah-olah saya ada permasalahan konflik diri yang kronik nampaknya..oh, tidak!!

Ya Allah, Kau berikanlah ketenangan pada hati ini, kerana masih banyak lagi urusan yang perlu diselesaikan. Andai tidak, maka akan matilah hati ini dan meranalah diri..

Berhadapan dengan masalah-masalah dan beberapa perkara yang tidak mampu dilafazkan dan diluahkan membuatkan saya hanya berdiam diri dan menyendiri. Menyendiri kerana ingin mencari kekuatan yang msih berbaki.

Berhadapan juga dengan mereka-mereka yang memandang enteng sesetengah perkara amatlah menyakitkan. lagi parah, apabila mereka ada sikap prejudis yang tersendiri terhadap kita (siapakah kita?..org2 yg senasib dgn saya). Kerana apa?....kerana..

Tidak mampu untuk saya menjelaskan segalanya!!

that's the point..

bersabarlah duhai hati...

"jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus org dan jika di antara kamu ada seribu orang (yg sabar) nescaya mereka dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah" (Al-anfal:66)


Berjiwa besarlah dalam menghadapi semuanya. Andai manusia berprasangka dan mencemuh dirimu, ketahuilah Allah dan semua makhluk di langit memandang tinggi usahamu...insyAllah

Semoga saya dan kalian semua tidak menjadi fitnah kepada ISLAM dan jalan dakwah yang tercinta ini.


cerita kedua.....

My final exam is overed!..now, the best time for me to focus on :

- Al Quran
- Thaqafah
- anak negeri
- keluarga
- isu semasa
- Tarbiyyah
- dakwah
- Penulisan
- Softskill (skill ape?...ah, apa2 jela..)
- hati dan perasaan
- perancangan masa depan

Wamakaru wamakarullah..Waallahu khairul maakirin...kita merancang, tapi Allah lah sbaik-baik perancang!!


Tiada lagi kata...
pengemis cinta Ilahi,

perindu syahid abadi

0 comments: