Tuesday, September 8, 2009

Bicara Buku

Salam ramadhan ke 19 pada hari ini. Alhamdulillah, dalam kesibukan fatrah midterm pada minggu ni , masih lagi berkesempatan untuk menulis. mana taknya, semalam dah tepu kepala exam 2paper berturut-turut. huhu. kali ini nak bercerita tentang buku..buku oh buku..

alhamdulillah, buku yng dipinjam dari sahabat saya, zaiton telah selamat habis dibaca. (zai,dah 1 sem pinjm,nnt sya pulangkan deh (^-^)..)

Belajar Dari Dua Umar, Kenyangkan Perut Rakyat.

nipis je buku ni, tapi saya sangat seronok membacanya. gaya penulisan penulisnya yang bnyak membawakan unsur bercerita tentang sirah amat terkesan. banyak maklumat baru yang saya dapat terutamanya berkaitan kisah sejarah, dan sanagt banyak 'ibrah yang perlu diambil sebagai panduan oleh umat Islam sekarang terutamanya yang memperjuangkan diri dalam gerakan Islam. Antaranya tentang strategi peperangan, bersiasah, belajar berdoa daripada para nabi, skill berdakwah, kesatuan melawan musuh, kepentingan menuntut ilmu, memerangi kemiskinan dan banyak lagi subtopik yang sangat menarik ..kalu nak tahu lanjut, kne baca sendiri la ye. (^-^)

"Kalau rakyat mengalami kekenyangan, akulah orang terakhir yang menikmatinya. tapi, jika mereka mengalami kelaparan, akulah orang pertama yang merasakannya"- Umar bin Khattab

Buku kedua, bertajuk 'Dilema Melayu-Islam, Kurang Fikir atau Kurang Zikir? tulisan Pahrol Mohamad Juoi

buku ini saya tengah baca sekarang, agak tebal dan mungkn mengambil masa yang lama untuk dihabiskan. tapi, xpe..usaha tangga kejayaan.

syukran to k.shahidat, pelajar QS (AED) UIA gombak sebab sudi pinjamkan buku ni. tak tahu la bila nak pulangkan ni.huhu.

dalam proses membaca, jadi tak boleh nak ulas banyak. setakat yang dah baca, memang sangat menarik sebabnya banyak mengupas tentang persoalan melayu islam dan perkembagan mereka serta masalah2 yang melanda. kenapa melayu-islam agak ketinggalan berbanding bangsa lain. punca2 yang menyebabkan mereka mundur dan cara mengatasinya. ehm, macam baca buku motivasi plak. tapi, memang best.

ZIKIR DAN FIKIR adalah seperti irama dan lagu. Ia tidak boleh dipisahkan. Dengan berfikir, kita akan tiba pada satu realiti bahawa alam yang teratur dan tersusun tentu ada pengaturnya. itulah zikir !


Buku ketiga- Asma'ul Husna, Dengan NamaMu Aku Hidup. tulisan berharga dari Tuan Guru Dato' NIk Abdul Aziz Nik Mat

buku ini adalah buku terbaru yang saya beli, dan merupakn hadiah untuk diri sendiri sebab beli buku ni semasa berkunjung ke kelantan, kebetulan masa tu hari lahir saya yang ke 21.

merungkaikan dengan jelas keperluan memahami asma' Ilahi dan penjelasan di setiap 99 asma'ul husna ini. supaya kita lebih menghayati sifat2 dan nama2 Allah ini dalam kehidupan seharian.

Menghadapi hidup dengan ujian dan dugaan dunia terkadang mencabar iman kita. Jadi, perlunya ada keyakinan yang teguh pada zat Allah. bergantung harap pada Allah dengan kekuatan yang ada padaNYA. sekaligus menyedari diri kita sebagai seorang hamba yang hina dina yang sangat lemah tanpa bantuan dan kasih sayang Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.


p/s : selamat membaca buat diriku !!

4 comments:

lightofwisdom said...

selamat habis membaca buku ketiga tu.. =P

CiKgU said...

seronoknyer..kak,sy baru je bli biku Agama dan Politik karangan Prof.Dr.Qaradhawi..srnok kak..cuba la akk cari lau xde..

iman sayyidah said...

syukran dik...nnt akak cari ye bku..penah nmpak, cme x berkesempatan lg nak bli.huhu

iman sayyidah said...

syukran dik...nnt akak cari ye bku..penah nmpak, cme x berkesempatan lg nak bli.huhu