Wednesday, July 10, 2013

Doa buat Mesir


Mesir berdarah lagi..

Disaat umat Islam diseluruh negara sibuk membuat persiapan Ramadhan, rakyat Mesir berjuang bermati-matian mempertahankan kerajaan Dr Mursi yang sah dipilih secara demokrasi pada pilihanraya yang lepas.

Saat ini, isu Mesir sangat dekat dihati. Mungkin juga kerana faktor adik saya yang sedang belajar di sana dan selalu menyalurkan maklumat-maklumat terkini apa yang terjadi disekeliling mereka.

Allahul musta'an.

Antara mesej yang disampaikan oleh adik kepada keluarga di Malaysia:


"Perintah berkurung sejak akhir bln 6 lg. Sampai sekarang. Mmg tak tahu apa akan jadi kt sini. Takda pemerintah jadinya, semua badan kerajaan mmg tak berfungsi. Jabatan agama pun tak akan tgk anak bulan dan tak ada pengumuman puasa. Pandai2 ijtihad sendiri. Lepas zohor tak boleh keluar rumah. Kes semalam pelajar Mesia dah ada yg kena kelar arab rompak.
Israel Amerika hantar tentera kt sini. Itu yg ada org Mesir kena bunuh. Kalu tak mana ada tentera Mesir sendiri yg sanggup bunuh rakyat. Ini bukan pertembungan poltik sekarang, tp pertembungan Aqidah. Mursi baru je tutup kedutaan Syria kt sini. Lepas dijatuhkan, puak pemberontak buka balik Kedutaan Syria. Pintu sempadan Rafah ditutup. Terowong yg selalu Mesir salurkan bantuan ke Palestin pun tutup jugak. 
 
Allah. Doakan lah khusus untuk Mesir. Kuasa Arab-Islam yang paling Israel-Amerika takut adalah Mesir. Diorg tergugat dgn Ulama Azhar. Sbb tu masih ada yg nak 'membeli' ulama' lagi kt sini.

Sekarang Dr.Mursi tak dengar berita pasal dia langsung. Tak tahu apa jadi dgn dia n keluarganya. Kami kt sini sgt terasa dgn suasana sini. Kt Msia pun dapatkanlah berita yg sahih."
Waallahua'lam.


Jadilah orang yang sentiasa peka akan apa yang terjadi kepada saudara seaqidah kita.
Celikkan mata hati
Cakna isu dunia
Rasai dan selami roh perjuangan mereka
Dapatkan maklumat dari sumber yang benar
Panjatkan doa yang tidak putus-putus.

Allah sebaik-baik pemelihara!

Ramadhan diatas titis air mata nasib ummat
2 Ramadhan 1434H

0 comments: