Tuesday, July 27, 2010

Pedulikah kita??



Bergaul dengan golongan ini, iaitu mereka yang kita lihat kurang nilainya dari segi material dan kedudukan seperti cleaner, driver bas, makcik+kakak jaga, peniaga cafe dan sesiapa pn yang sewaktu dengannya. Secara peribadinya, saya amat mengenangi untuk bergaul dengan mereka. Sekadar melemparkan senyuman, bertegur sapa dan berbual mesra. Seakan tiada batasan darjat dan pangkat. Sekadar menghormati mereka sebagai orang yang lebih tua dari saya. Berusaha untuk belajar dan mengutip butir-butir hikmah dari pengalaman hidup mereka.

Kesempatan meluangkan masa beberapa minit berbual dengan makcik cleaner di blok saya pada pagi ini amatlah bermanfaat. Serba sedikit membuka minda saya untuk mengetahui perihal manusia di dunia luar sana dan isu-isu yang berlaku di sekeliling

Makcik menceritakan bahawa anak saudaranya telah hilang seminggu yang lepas, tidak pulang ke rumah selepas habis waktu persekolahan. Berumur 15 tahun.. Hilang untuk kali yang kedua. Sebelum ini keluar rumah dengan membawa kain baju. Kali ini hilang terus sehelai sepinggang tanpa membawa bekalan kain baju. khabarnya, lari mengikut seorang lelaki bekas askar, duda anak empat. Sekarang, keluarganya dalam usaha untuk menjejakinya kembali. Bimbang apa-apa akan terjadi pada si gadis itu.

Sejenak saya berfikir.......

Apakah punca si gadis itu melarikan diri? Mengikut cerita makcik, kehilangannya sebelum ini adalah kerana dia tidak mahu ke sekolah. Tapi kali ini, tidak dapat dipastikan apakah sebabnya..

Terlalu banyak gejala sosial diluar sana (disekeliling tempat belajar saya). Taraf bandar yang semakin maju seiring majunya gejala sosial yang ada. Kemalangan, samun, rompak dan sebagainya. Serba sedikit agak menggerunkan saya untuk keluar bandar sewenang-wenangnya.

Inilah natijahnya bila masyarakat jauh dari islam. Nilai islam yang ada hanya meniti indah di bibir tanpa ada usaha yang berterusan untuk melaksanakannya. Islam yang kita lafazkan dibibir tidak meresap ke dalam hati. Umat Islam kini tidak merasa apa-apa apabila menyebut tentang islam,bahkan sikap umat Islam sendiri mencemarkan nama Islam..kepada non muslim,kajilah islam yang sebenar bukan pada sikap umat Islam sekarang.

Suatu hari, saya pernah bermonolong sendirian..."Ya Allah, susahnya nak membawa masyarakat kepada islam?"...

kerana apa? tepuk dada, bertanyalah pada iman

Sehinggakan sahabat saya yang tinggal di Brunei selalu sahaja membandingkan kehidupan di sana dengan Malaysia yang kononnya adalah sebuah negara islam? Di mana letak islam itu? sehinggakan terlalu banyak gejala sosial, inilah masalah-masalah ummat yang harus diselesaikan bermula dari akar umbinya.

Jadi, apakah peranan kita dalam situasi ini? Kita BUKAN ROBOT yang hanya belajar dan bekerja semata-mata untuk makan gaji..tapi kita ada AMANAH besar untuk ditunaikan kepada UMMAH..

Kepada sahabat-sahabat yang mengambil jurusan perubatan dan kesihatan, sedarlah! Rawat tubuh mereka, rawat juga JIWA mereka.. jadi, seoptima mungkin untuk kita menguasai segala ilmu dari segala aspek termasuklah ILMU AGAMA..

Sebelum merawat tubuh dan jiwa mereka, terlebih dahulu rawatlah jiwa dan hati kita...islah nafsak, wad'u ghairak'


cakna isu : hikmah di petang hari,
3.54 pm
16 Syaaban 1431H

Monday, July 19, 2010

Cinta dalam diam


Banyak Kelebihannya berdiam diri. Orang yang pendiam itu lebih baik daripada orang yang suka berbicara yang tidak keruan. Baik perangai dan pendiam, kedua-duanya adalah sifat yang baik dan tidak susah mengerjakannya, asalkan hati menyuruh empunya diri berbuat demikian.

Nabi SAW bersabda: "Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh, ialah diam dan baik perangai." (Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim).

Jika tidak dapat berkata-kata yang baik lebih baik mendiamkan diri. Berkata baik itu hendaklah kepada semua orang.

Ketika Nabi SAW disarankan agar mengutuk orang-orang musyrik, baginda menjawab: "Aku tidak diutuskan untuk (melemparkan) kutukan, tetapi sesungguhnya aku diutuskan sebagai (pembawa) rahmat." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian juga kepada orang bawahan samada kerana usia atau pangkat. Anas r.a, pembantu rumah tangga Nabi SAW berkata: "Aku membantu rumah tangga Nabi SAW selama sepuluh tahun dan belum pernah baginda mengeluh " Ah!" terhadapku dan belum pernah beliau menegur, kenapa kamu lakukan ini atau kenapa tidak kau lakukan ini?" (Riwayat Ahmad)

Ingatlah kepada sabda Nabi SAW: "Seorang Mukmin bukanlah pengumpat, yang suka mengutuk, yang keji dan yang ucapannya kotor" (Riwayat Bukhari)

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat Abu Naim)

Jelaslah bahawa, ada hikmah yang tersembunyi di sebalik 'Diam', usah gusar dilabel sebagai 'Manusia Yang PenDiam'.

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh seluruh umat manusia dan jin serta SeKalian Makhluk ALLAH SWT di Bumi & di Langit, manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka ALLAH SWT (Naudzubillaahimindzalik).

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh ALLAH SWT itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Diam Orang Mukmin Itu Ibadah.

Ibadah tanpa perbuatan,
Ibadah rasa, Ibadah ini tidak meletihkan,
Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya didalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah?
Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa kebesaran Tuhan,
Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu, kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti dia mengumpat atau,
Kalau dia bercakap,
takut-takut menyakiti hati orang,
Atau dia diam itu,
menghormati percakapan orang,
Mungkin orang itu bercakap baik dapat pengajaran,
Atau dia hendak mengenal orang yang bercakap itu,
Baik atau jahat,
Dia biarkan saja orang itu bercakap,
Dan mendengar sahaja,
Kerana nak mengenal orang itu,
Kadang-kadang dia diam itu memikirkan dosa-dosa yang lalu,
Ataupun kecuaian dan kelalaian,Yang telah dibuat,
supaya dia bertaubat,
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan,
Ataupun pengetahuan yang dilupakan datang semula dalam ingatan.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

*HIKMAH DIAM.

1. Sebagai Ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Hadis2 Rasullulah SAW mengenai kelebihan diam yang bermaksud:

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat Abu Naim).

"Barangsiapa yang beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat Bukhari & Muslim).

"Barangsiapa diam maka dia terlepas dari bahaya". (Riwayat At-Tirmidzi).

Madah Dari Hukama:

Banyak Diam tidak semestinya jahil, banyak bicara tidak semestinya cerdik, kerana kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam itu lebih baik dari orang jahil yang banyak bicara.

Menasihati orang yang melakukan kesilapan, tidak salah. Yang salah memikirkan kesilapan orang.

Kalau orang menghina kita, bukan kita terhina, yang sebenarnya orang itu menghina dirinya sendiri.

*Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan DIAM. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat berkata-kata ke arah perkara-perkara yang boleh membawa kebaikan. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih lagi mulia serta terpuji yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri seseorang manusia itu.

*Air yang penuh di dalam tempayan itu tidak akan berkocak.

[Orang yang 'Alim (Berilmu tinggi@banyak ilmu) biasanya PENDIAM.]

Wallahu'alam


credit to : U-jam V2.0

Tuesday, July 13, 2010

Cendekiawan Parsi Zaman Pertengahan



Mahallah Attabari, sebuah kolej kediaman baru di UIAM kampus kuantan. Sejenak saya terfikir, siapakah dia tokoh attabari itu? Tak kenal maka tak cinta, mari kita mengenali tokoh ilmuan ini.

Mana mungkin di kalangan kita yang tidak pernah mendengar nama Imam Al-Tabari? Ulama' yang tersohor ini dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang amat mendalam cinta mereka terhadap ilmu.

Imam al-Tabari atau nama sebenarnya Muhammad ibn Jarir ibn Yazid al-Tabari lahir pada tahun 224H/839M. Beliau adalah seorang sejarawan dan pemikir Muslim dari Iran, lahir di daerah Amol , Tabaristan (sebelah selatan Laut Kaspia).

Beliau banyak merantau menuntut ilmu di seluruh semenanjung Arab sehingga ke Mesir. Beliau sempat mendalami ajaran-ajaran Abu Hanifah, Malik dan al-Syafi‘e. Sekembalinya ke tempat asalnya beliau mula mengajar kepada orang ramai. Antara hasil tulisannya yang terkenal ialah kitab tafsir berjudul Jami’ al-Bayan yang terkenal sehingga hari ini.


Karyanya yang terkenal antara lain: Tārikh ur-Rusul wal-Mulūk
, Sejarah para Nabi dan Raja), yang berisi sejarah dunia sehingga tahun 915, dan terkenal kerana ketepatannya dalam menulis sejarah Arab dan Muslim. Karyanya yang lain yang juga terkenal adalah berupa tafsir Al Quran bernama Tafsir At Tabari, yang sering digunakan sebagai sumber oleh pemikir Muslim yang lain, seperti Baghawi, Suyuti dan Ibnu Kathir.

Kisah Hidup Imam at-Tabari.

Beliau seorang ahli tafsir yang masyhur. Beliau juga terkenal dengan pengawasannya terhadap ilmu pengetahuan. As-Simsimi berkata: Beliau menulis setiap hari empat puluh helaian dalam masa empat puluh tahun.Muridnya (al-Qadhi Abu Bakar) telah meriwayatkan bahawa beliau seorang yang terlalu menjaga rutin hariannya. Selepas mengambil sarapan pagi beliau akan tidur kemudian bangun dan solat zohor. Sejurus kemudian beliau akan mula menulis hingga masuk waktu Asar. Pabila selesai menunaikan Fardhu Asar, dia akan bersama murid-muridnya menelaah ilmu sehingga Maghrib. Selepas Maghrib pula beliau akan mengajar ilmu Feqah sehingga larut malam.

Beliau pandai membahagikan masa dan usianya demi kepentingan agama, masyarakat dan dirinya sendiri. Beliau tidak pernah membazirkan walaupun sesaat pada perkara yang tidak berfaedah, masa baginya biarlah digunakan untuk perkara-perkara yang berfaedah ataupun untuk mengambil faedah daripada orang lain. Inilah dia ikutan kita, seorang ahli agama yang menggadaikan umurnya semata-mata untuk agama, untuk Allah, untuk beribadah dalam erti kata yang sebenarnya.

Sebuah kisah lain, antara lainnya mengisahkan kehidupan Imam at-Tabari yang tidak boleh terpisah daripada ilmu. Kisah ini diriwayatkan oleh salah seorang sahabat beliau (al-Murafi bin Zakaria) yang datang menziarahi waktu sakitnya. Apabila Imam at-Tabari mendengar salah seorang pelawat membaca doa ke atasnya lalu dia berkata, tolong ambilkan aku sebatang pen dan sehelai kertas, kemudian beliau menulis doa tersebut. Salah seorang daripada mereka bertanya: Apakan kamu masih menulis ilmu sedangkan kamu dalam keadaan begini? Jawab beliau: Sememangnya menjadi kewajipan setiap manusia untuk tidak meninggalkan ilmu berlalu pergi begitu sahaja hingga mati.

Kehidupan Sewaktu Kanak-Kanak.

Kembali kita pada liku memori Imam Al-Tabari rA. Di dalam buku seerah menceritakan bahawa ayah beliau amat menitik beratkan tarbiyyah dan ilmu. Sejak usia Imam At-Tabari rA mencecah 3 tahun, ayah beliau sudah mula menyalin buku buku untuk pembacaan Imam Al-Tabari rA pada masa mendatang. Tiga tahun! Suatu pengajaran bagi tarbiyyah dalam keluarga du'at kita. Selain itu, Imam At-tabari rA telah menghafal seluruh al-Qur'an sewaktu usianya lima setengah tahun. Lihat dan renungkan peranan ibu bapa nya dalam hal ini. Tentunya kejayaan ini tidak akan dicapai tanpa keterlibatan yang besar dan keprihatinan yang langsung dari mereka. Beliau mendapat ijazah hadith semasa umurnya 9 tahun. (Di manakah kita sewaktu kita berusia 9 tahun?)

Kembaranya dalam menuntut ilmu.

Imam At-Tabari mula kembara dalam mendalami ilmu agama semasa usianya 12 tahun. Telah dicatatkan bahawa beliau telah melawat dan belajar di 120 bandar besar. Dan kesemua bandar besar ini dilawati beliau secara berjalan! Beliau juga dikenali sebagai Al-'Ilm Al-Mufrad, yang lebih kurang maksudnya .. a vast ocean of knowledge embodied in a single person.


Penulisan.

Antara dua penulisan beliau yang dikenali ramai adalah Taareekh At-Tabari dan Tafseer At-Tabari. Buku Tareekh At-tabari ini setebal lebih kurang 30,000 muka surat dan dibukukan dalam 24 jilid! Buku ini diajar oleh beliau dalam tempoh 7 tahun. Menjadi kebiasaan bagi beliau untuk menulis sejam sebelum waktu sahur setiap hari. Antara bukti keberkataan Allah dalam insan ini adalah terlalu banyaknya jumlah penulisan beliau selama sejam itu. Sehinggakan penyalin buku (read: pencetak buku) terpaksa mengambil masa 8-10 jam bagi menyalinnya semula. Jumlah Tafseer At-Tabari pula lebih kurang 30,000 muka surat juga. Dan beliau mengambil masa 9 tahun bagi tamat mengajarkan kitab ini kepada muridnya.

Dapat disimpulkan bahawa hakikatnya, seluruh kehidupan beliau telah dicurahkan dan di'devote'kan untuk pencarian, pengkajian dan pengembangan ilmu. Sebagaimana ulama' ulama' yang lain siri ini, fokus mereka yang jitu terhadap sfera ilmu, beliau tidak berkahwin. Beliau akhirnya pergi menghadap Allah swt dalam umurnya 86 tahun.

Jika dihitung, hasil jumlah penulisan beliau dengan nisbah umur beliau, maka dia perlu menulis 40 muka surat setiap hari sejak usianya satu tahun. Perlu diingat bahawa ini bukanlah penulisan santai, penulisan artikel, penulisan cerpen mahupun penulisan blog, ini adalah penulisan mengenai tafseer, seerah, fatwa, hukum hakam dan sebagainya yang memerlukan pengkajian dan penelitian
sepenuhnya.

Wallahua'lam

~Sejenak ku belajar dari sejarah~

Friday, July 9, 2010

Takdir?


Entry pertama sebelum memulakan semester baru pada hari Isnin ini, insyAllah. Melangkah ke tahun ke2 sem ke2 di tahun pengajianku di bumi kuantan ini. Memuhasabah diri untuk menjadi insan yang lebih bertaqwa dan berjaya dalam hidupnya dunia dan akhirat. Tuntutan tanggungjawab yang setiap masa menuntut haknya, memaksa diri ini untuk lebih pandai mengurus masa seiring gerak kerja yang tersusun dan berkualiti.

Memerlukan diri ini untuk lebih bersedia dari segenap aspek dan matang menghadapi kemungkinan yang bakal datang untuk hari-hari seterusnya.

Menunggu kata takdir dari Tuhan, Ya Allah...tunjukkanlah yang terbaik untukku dalam perjalananku mencapai redha-Mu

Friday, July 2, 2010

Inherit the past, Enlighten the future



Dedikasi khas buat semua pelajar baru, kemasukan Julai 2010/2011 ke UIAM kampus Kuantan pada 2 julai dan 6julai ini.

Mewarisi Kegemilangan silam, Menempa kecemerlangan Masa Hadapan.


Merangkak bertatih seorang anak kecil, berlarian berkejaran seorang kanak-kanak, akhirnya ditakdirkan Ilahi ke Kuantan, Universiti Islam Antarabangsa kampus kesihatan, bumi Tadahan Ilmu dan Budi.


Melihat langit Ilahi dengan seribu harapan. Merenung 250km dari ibu kota menjauhi kampus Pusat Asasi Petaling Jaya. Mencari pengalaman baru dan memulakan hidup baru yang pasti jauh berbeza dari alam Pra-Universiti.





Sejenak menyorot ke jendela alam Kegemilangan Islam. Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, 4 khalifah yang diberi petunjuk meneruskan deligasi penyampai kebenaran. Di celahan itu, adanya Abu Ubaidah Ibnu Al-Jarrah seorang anak muda yang tenang tapi hebat dalam catatan tinta emas sejarah dengan membuka kota Syam buat Islam yang kininya menjadi Jordan, Syria dan Palestin.

Sedikit berundur kebelakang, teringat Usamah bin Zaid bin Harithah anak muda yang berumur belasan tahun tapi sudah punya upaya memimpin ribuan tentera menakutkan empayar Rom. Terus zaman berlalu, datangnya Thoriq bin Ziyad, juga anak muda 20-an punyai kecerdikan sehingga mampu menawan Eropah menjadi asas kepada zaman kebangkitan sains, perubatan dan segala kajian baru yang gemilang dalam dunia Islam di Granada dan Cordova, sekarang dijajah kembali menjadi Sepanyol.


Terus merintis detik, kegemilangan Sultan Muhammad al-Fateh yang berusia awal 20-an tapi sudah memimpin 250,000 orang tentera membuka kota Konstantinopel yang kininya adalah Negara Turki yang terkehadapan dalam membela dan menegakkan isu-isu kemanusiaan terutama apa yang berlaku di bumi tertindas Palestin. Antara anak muda lain, Imam Syafie yang baru berusia 17 tahun tapi tahap keilmuannya sudah menjadi tempat rujukan para ‘ulama.


Biarlah sejarah itu telah berlalu, memang benar kita mewarisi kegemilangan para Ulama’, saintis, dan sekalian ilmuan zaman dahulu. Sejarah bukanlah untuk dibangga-banggakan, ianya suatu peringatan untuk dipelajari dan diteruskan deligasi hari ini dalam membawa suatu falsafah menjadi realiti.


Memandang ke dalam aspirasi cita-cita penubuhan UIAM di Persidangan Muslim Sedunia pada 1977 yang berpaksikan kepada intipati ayat surah al-Alaq yang sangat menekankan asas keilmuan bermula dengan suruhan Bacalah!, lalu diteruskan sehingga akhirnya dijelaskan tujuan pencarian ilmu adalah buat pengabdian diri sebagai hamba dan mentadbir bumi sebagai khalifah.


Itulah falsafah yang difahami oleh para anak muda yang seusia kita di zaman sahabat Ali karramallahu wajhah, tabi’, tabi’in, Sultan Muhammad al-Fateh, zaman Ibnu Sina, Imam Syafie, al-Biruni, al-Razi, Imam Nawawi dan beribu lagi nama anak muda yang tahu untuk membumikan falsafah menjadi suatu kenyataan.




Merenung kedalam misi UIAM ‘triple ICE’ = [Integration, Internationalization, Islamization, and Comprehensive Excellence] . Suatu adunan kepelbagaian, menjulang ke puncak antarabangsa, proses Islamisasi dan kecemerlangan dalam segenap aspek ruang-ruang kehidupan. Inilah yang sebenarnya telah berjaya dibuktikan oleh tinggalan warisan zaman-zaman kegemilangan Islam dahulu, cuma tinggal kepada kita sahaja samaada mahu membenarkan dan mengulangi sinaran mutiara-mutiara sejarah ummat itu ataupun membiarkan ianya tertimbus dalam dengan sikap kita yang lebih senang dan selesa dalam zon ketidakpedulian dan tiada daya untuk tunduk kepada tujuan dan cita-cita mulia Taman Ilmu dan Budi ini.

Aku melihat dalam harapan UIAM sebagai gedung Ilmu, gedung melahirkan orang bertaqwa, gedung melahirkan graduan yang masih hidup hatinya yang tahu tunduk kepada cita-cita dan tujuan, bukan lagi semata tewas dengan cinta nafsu dan syaitan.


Sungguh indah falsafah keilmuan, pendekatan tauhid, keterbukaan, Islamisasi, integrasi, peng-antarabangsaan, kecemerlangan secara holistik kerana itulah jua ajaran Islam.


Namun, keindahan itu hanyalah diatas kertas jika tiada dibumikan dan direalitikan dalam setiap jiwa, minda dan aksi para penghuni UIAM, sekalian anak muda harapan agama, bangsa dan Negara.


Sejenak aku berzikir dan berfikir ke dalam diri.


-Educating The Ummah, Serving The Nation-

Buah hikmah [MNM..Abu Fateh]