Tuesday, July 27, 2010

Pedulikah kita??



Bergaul dengan golongan ini, iaitu mereka yang kita lihat kurang nilainya dari segi material dan kedudukan seperti cleaner, driver bas, makcik+kakak jaga, peniaga cafe dan sesiapa pn yang sewaktu dengannya. Secara peribadinya, saya amat mengenangi untuk bergaul dengan mereka. Sekadar melemparkan senyuman, bertegur sapa dan berbual mesra. Seakan tiada batasan darjat dan pangkat. Sekadar menghormati mereka sebagai orang yang lebih tua dari saya. Berusaha untuk belajar dan mengutip butir-butir hikmah dari pengalaman hidup mereka.

Kesempatan meluangkan masa beberapa minit berbual dengan makcik cleaner di blok saya pada pagi ini amatlah bermanfaat. Serba sedikit membuka minda saya untuk mengetahui perihal manusia di dunia luar sana dan isu-isu yang berlaku di sekeliling

Makcik menceritakan bahawa anak saudaranya telah hilang seminggu yang lepas, tidak pulang ke rumah selepas habis waktu persekolahan. Berumur 15 tahun.. Hilang untuk kali yang kedua. Sebelum ini keluar rumah dengan membawa kain baju. Kali ini hilang terus sehelai sepinggang tanpa membawa bekalan kain baju. khabarnya, lari mengikut seorang lelaki bekas askar, duda anak empat. Sekarang, keluarganya dalam usaha untuk menjejakinya kembali. Bimbang apa-apa akan terjadi pada si gadis itu.

Sejenak saya berfikir.......

Apakah punca si gadis itu melarikan diri? Mengikut cerita makcik, kehilangannya sebelum ini adalah kerana dia tidak mahu ke sekolah. Tapi kali ini, tidak dapat dipastikan apakah sebabnya..

Terlalu banyak gejala sosial diluar sana (disekeliling tempat belajar saya). Taraf bandar yang semakin maju seiring majunya gejala sosial yang ada. Kemalangan, samun, rompak dan sebagainya. Serba sedikit agak menggerunkan saya untuk keluar bandar sewenang-wenangnya.

Inilah natijahnya bila masyarakat jauh dari islam. Nilai islam yang ada hanya meniti indah di bibir tanpa ada usaha yang berterusan untuk melaksanakannya. Islam yang kita lafazkan dibibir tidak meresap ke dalam hati. Umat Islam kini tidak merasa apa-apa apabila menyebut tentang islam,bahkan sikap umat Islam sendiri mencemarkan nama Islam..kepada non muslim,kajilah islam yang sebenar bukan pada sikap umat Islam sekarang.

Suatu hari, saya pernah bermonolong sendirian..."Ya Allah, susahnya nak membawa masyarakat kepada islam?"...

kerana apa? tepuk dada, bertanyalah pada iman

Sehinggakan sahabat saya yang tinggal di Brunei selalu sahaja membandingkan kehidupan di sana dengan Malaysia yang kononnya adalah sebuah negara islam? Di mana letak islam itu? sehinggakan terlalu banyak gejala sosial, inilah masalah-masalah ummat yang harus diselesaikan bermula dari akar umbinya.

Jadi, apakah peranan kita dalam situasi ini? Kita BUKAN ROBOT yang hanya belajar dan bekerja semata-mata untuk makan gaji..tapi kita ada AMANAH besar untuk ditunaikan kepada UMMAH..

Kepada sahabat-sahabat yang mengambil jurusan perubatan dan kesihatan, sedarlah! Rawat tubuh mereka, rawat juga JIWA mereka.. jadi, seoptima mungkin untuk kita menguasai segala ilmu dari segala aspek termasuklah ILMU AGAMA..

Sebelum merawat tubuh dan jiwa mereka, terlebih dahulu rawatlah jiwa dan hati kita...islah nafsak, wad'u ghairak'


cakna isu : hikmah di petang hari,
3.54 pm
16 Syaaban 1431H

0 comments: